Behåll skeden..




Tar fram de sist Juleköttbullarna ur frysen för att avnjutas till dagens lunchlåda. Hmmmm... det är något speciellt med köttbullar som rullats till jul, kryddade med förväntan och stekta i smör och mycket kärlek. Annars fortsätter det att snöa här i Jämtland, varenda evig dag faller flingorna från vår Herres himmel och snövallarna är höga som hus. Man får verkligen ta det försiktigt när man ska svänga ut på en väg eller korsa en gata så man inte kör över någon i onödan.. Ja för visst vill man göra det med somliga!!? De som står och kör sin bil på tomgång till exempel bara för att de inte orkar sätta på sig kläder!! Eller alla föräldrar som inte kan låta sina barn vara just det, BARN!! utan att behöva prestera och leva upp till sina föräldrars förväntningar.

Spelar ingen roll om det handlar om pappan som låter sonen gå hem, för att han inte var tillräckligt bra på matchen. Eller om mamman som uppmuntrar och knuffar in en dotter i en sjuk och sexifierad modellbransch, i hopp om pengar o berömmelse för egen del.

Sedan kör jag mer än gärna över de politiker i Socialnämnden som röstade för att lägga ner fältarbetsgruppen som med sin uppsökande verksamhet rör sig på arenor där barn och unga finns, och som i tid kan upptäcka barn som far illa och ungdomar som är på ”glid”. På ”fältis” arbetar idag 4 personer. Socialnämnden skall spara 8 miljoner, så då avslutar man två tjänster och flyttar två till annan verksamhet vilket ger en besparing på 1 miljon. Ett barn som ”räddas” går inte att värdera i pengar, däremot vet man att ETT barn som hamnar snett och dras in i en värld av droger och kriminalitet och hamnar på institution kostar samhället ca 1 miljoner/år!!!

Så vill jag bara avsluta med en liten berättelse om en kvinna som fick besked att hon bara hade en kort tid kvar att leva. Tillsammans med prästen ordnade hon med alla detaljer kring sin begravning. Sånger o psalmer, texter som skulle läsas samt vilka kläder hon skulle ha på sig. – Så en mycket viktig sak, sa hon. Jag vill begravas med en sked i handen. Prästen som naturligtvis inte kunde dölja sin förvåning frågade varför? Kvinnan tittade prästen rakt i ögonen och svarade.

Jag har varit på så många middagsbjudningar i mitt liv och jag har alltid tyckt bäst om de gånger då den som dukat av sagt, du kan behålla skeden. Då visste jag att något riktigt gott var på väg… glass, creme brylee eller en underbar pannacotta!! Jag vill att folk skall titta på mig där jag ligger i min kista med en sked i handen och förstå att jag väntar på deserten.. ;`))

 

Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0