Konsten att shoppa

Läser boken ”Konsten att shoppa” av Johan Stenebo, samme man som skrev den första insiderskildringen ”Sanningen om IKEA” Med sina många år i ett av världens mest framgångsrika företag, beskriver han på ett mycket underhållande min icke desto mindre krasst sätt shoppingens grunder och kommersiella förförelsekonster.Han har en ”vass” tunga och skräder minsann inte oden när han även beskriver hur vi som konsumenter ofta väljer att blunda för sociala frågor och missförhållanden (både bland människor och djur) bara för att vi skall kunna handla så billigt som möjligt! Han slår fast en sak när det gäller shopping.

”Om du funderar på att köpa en obegripligt billig produkt kan du vara helt säker på att den i värsta fall har tillverkats av små barnafingrar. I bästa fall av barnens föräldrar under förhållanden som du inte ens kan föreställa dig. Så du nappar på detta billiga erbjudande går dina pengar rakt ner i fickan på en handlare – grossist som importerar varor utan att ställa frågor till en fabrikör som kör rovdrift på människor”

Samma sak är det med allt kött som inte är ekologiskt eller när producerat. De flesta av oss har vid det här laget sett bilder som är tagna i smyg från djurstallar och slakttransporter från våra största och ledande köttproducenter. ”Att köpa detta kött gör dig naturligtvis inte till djurplågare men väl till en person som aktivt stöder djurplågeri” eftersom du väljer att inte bry dig om hur djuren har det” Ord och inga visor alltså, men jag instämmer så helt med att ansvar är något vi alla bör ta för vår förvirrade värld!

Sedan fortsätter han på sitt raljerande sätt att upplysa oss om hur man shoppar men framförallt hur man själv väljer vad man vill ha och inte blir lurad, bedragen, förförd, ja kalla det vad du vill av skickliga marknadsförare. Att shoppa på ett mycket mer medvetet sätt helt enkelt! Jag jublar när han även påpekar även det absurda i att dammode till medelålders kvinnor säljs med utmärglade 20-åriga modeller samtidigt som herrmodet med framgång marknadsförs av 40-55 åriga Dressman modeller!!

Visst är det en förljugen bild av oss människor med en”smygfascistoid” underton!

Vill avsluta med följande rader ur boken:

”Vi människor är korta o långa, tjocka och smala, har kärlekshandtag och en rumpa som kanske inte riktigt passar i jeansen. Vi är deprimerade på hösten, älskar våra barn, ofta mer än vad våra föräldrar gjorde. Vi är nyskilda eller nykära, kämpar på som pappor i den nya tidens könsroller och sliter som singelmammor med heltidsjobb o dagispersonal som pikar när vi hämtar sent. Pengarna räcker inte alltid månaden ut, cyniska politiker har inte höjt underhållningsbidraget till samhällets svagaste, ensamstående mammor sedan början av 80-talet. Det är de här människorna, vardagens folk, som letar efter lite lyx att bryta det gråtrista med genom shopping och som står för 80% av butikskedjornas försäljning. Och ändå vill mode- och heminredningseliten bestämma hur vi och våra hem skall se ut och vad och var vi shoppar. Och denna malström av likriktning som slår emot oss vart vi än kommer är så fördummande! Vi, vardagens folk bör genomskåda sörjan av idealbilder och ”läckra” reportage som sköljer över oss. Ingen tidning i världen kan tala om för dig vad du vill ha, det kan bara du. Stil handlar nämligen mer om sammanhang än om enskilda produkter.

Vi hörs!


Kommentarer
Postat av: Brittmarie

Oj, vilket intressant inlägg! Den boken ska jag verkligen läsa.

2014-01-11 @ 17:08:46
URL: http://www.hrcenter.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0