Svansen Svensson..



Det här är min katt Citrus som hittat en ny aktivitet att förströ sig med denna vinter när det är kallt ute och lite långsamt inne. Det ser så roligt ut när hon frenetiskt försöker få fatt i sin svans samtidigt som hon kämpar för att hålla balansen, men det slutar oftast med att tappar den(balansen) och ramlar ner..

När det gäller oss människor är det mindre roligt när någon "biter sig själv i svansen"! Att jäkta o jaga genom livet är knappast något som gör oss lyckligare eller berikar våra liv. Ofta sluter det dessutom som för Citrus, att man trillar ner och får börja om från början..
Att ställa orimliga krav på hur vårt livspussel är det sällan någon annan som behöver bemöda sig med det, det klarar vi så bra själva. Att ständigt stressa från det ena till det andra, mellan jobb, hem och fritidsaktiviteter, och att ha en fullbokad almanacka flera månader framöver är inte längre något som ses som avundsvärt och ett bevis på framgång. Nej i dag vet vi bättre, vi vet att vi ibland behöver säga - Nej tack! till aktiviteter och samvaro m andra för att tillbringa tid med oss själva och därmed kunna vara här och nu, i stunden och ögonblicket. Fick en gång ett kort av min kära mor, vid en tidpunkt i livet när tillvaron snurrade fasligt fort. Det stod - Ha inte så bråttom genom livet, du hinner fram ändå.. nu är mamma borta och jag tänker ofta på tanken hon ville förmedla. 
En sak som blev tydlig för mig när jag saktade ner och la in en annan livsväxel var allt fantastiskt som jag plötsligt såg och upptäckte i min vardag, saker, människor, upplevelser som jag tidigare missat i min ständiga strävan att hinna med och klara av. Och den största och mest glädjande upptäckten var att jag inte alls förlorar någon tid utan faktiskt får tid var dag jag vaknar och kan kliva upp ur min sköna säng.

Vi hörs!

Vi hörs  

Kommentarer
Postat av: Pynne

Vad fint! Du är så klok, så klok! ♥

2012-02-15 @ 19:16:32
URL: http://livetpaenpynne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0